måndag 5 juli 2010

Måndag

Hej!



Är nu inne på min andra semestervecka. Och vädret är precis så bra som jag beställde!!! (Typiskt svenskt att jämt prata om vädret, eller?)



Har precis kommit hem efter en liten snabb inköpsrunda på Sainsburys. Och idag blev det bara ett impulsköp! Är annars inte så bra på att följa handlelappen.. Kom hem med pitabröd, morötter, handtvål och duschtvål och impulsköpet blev toalettpapper (8 rullar för £3, annars £4). Sen blev det tre duschtvålar extra. Extrapris, jajjemen!



Nu sitter jag i soffan och äter pitabröd, morötter och hummous. Enkelt och gott!



Måste snart gå och städa badrummet... Vår 'kära' inneboende (fast egentligen är det han som äger lägenheten och vi som är inneboende...) har ingen känsla för rent och fint omkring sig. Han lämnar disk efter sig jämt, vilket jag oftast diskar, fast förra veckan bestämde vi oss för att inte diska hans skit. Och S har bett honom flera gånger att skölja ut koppar och glas och inte bara låta gammal apelsinjuice och te stå kvar för det är inte lätt att få bort fläckarna, men inte bryr han sig om det. Och även om vi lämnar hans disk så är det ofta jag diskar om det för han är så satans lat att det finns inte värre. Alltid fläckar kvar och tallrikarna har alltid fettfläckar från hans flottiga mat. Vi sparkade städerskan för ca två månader sedan för hon var också satans dålig. Anställd för två timmar i veckan, kommer mellan 1-1½ och gör ett skitjobb. Märks inte ens att hon varit här. Och så i lördags fick denna 'städälskande' inneboende för sig att städa badrummet (mitt och S badrum, men inneboenden använder duschen för i hans badrum finns bara badkar) och fem minuter efter han är klar och har gått ut, så kommer jag in och ska använda handfatet och det är nästan smutsigare än före han städade. Så bra är han på att städa. Nyss upptäckte jag att han måste använt fel spray på spegeln för den är helt fläckig, går inte att se sig själv i den. Och det är en stooor spegel, från ca midjehöjd nästan upp till taket och täcker en hel vägg. Han städar aldrig upp efter sig i köket, tex torkar av ytorna eller matbordet när han varit där, och jag har aldrig sett honom dammsuga våra gemensamma ytor. När han 'städade' badrummet så dammsugade han inte utan bara använde golvwipes (sådana som man använder när man torkar golven istället för att tappa upp vatten i en stor hink och använda mopp) vilket gjorde att smutsen bara förflyttades, och inte bara det, han använde tre stycken för en väääldigt liten yta. Jag använder EN när jag torkar i köket/vardagsrummet, och han tar tre på ett litet badrum på ungefär 2x3 meter. Jag tycker att man kan förvänta sig mer av en 'vuxen' man på nästan 35 år..

Slutklagat på inneboende nu. Förutom städproblemet är han helt okej, tar nästan aldrig hem vänner, lyssnar inte på hög musik och är i vi i köket/vardagsrummet så stannar han oftast inne på sitt rum. Älskar denna lägenheten så himla mycket, men det ska också bli skönt att ha ett eget ställe utan städhatare!!!

2 kommentarer:

  1. har ni span på ett annat boende då???
    //undrande mamma

    SvaraRadera
  2. Hade dödat honom för länge sedan. Tur att Emilia kan kontrollera känslor bättre än Tanja.... bara så du vet... jag planerar in en resa till London i höst/vinter. Vill så gärna träffa dig i ditt London. det hade varit kul!!! Saknar dig en massa. LOVE.

    SvaraRadera